
Σήμερα, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται επτά ηλεκτρονικές αγορές, η CosmoOne, η Business Exchanges, η e-Logistics, η Yassas.com, η , η B2B Construct και η IS Impact (i@connect service).
Από αυτές, οι 2 πρώτες είναι οριζόντιες και οι υπόλοιπες 4 κάθετες, ενώ η τελευταία εκτός από οριζόντια ηλεκτρονική αγορά είναι και eBusiness solution provider. Σε αυτές συμμετέχουν περισσότερες από 2.250 επιχειρήσεις, ενώ έχει εκτιμηθεί ότι ο αριθμός των επιχειρήσεων που πραγματικά διεξάγουν συναλλαγές µέσω αυτών των ηλεκτρονικών αγορών είναι περίπου 1.500.
Το σύνολο των ελληνικών e-marketplaces εμφανίζει ιδιαίτερα ικανοποιητική πορεία, ενώ οι αυξητικές τάσεις του όγκου και του αριθμού των συναλλαγών καταδεικνύουν τη σημασία που δείχνουν οι επιχειρήσεις στην καθημερινή χρήση τους.
Ανάλυση
Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, αποτελούν εταιρίες μικρού τζίρου (0 - 5.000.000 ευρώ), οι περισσότερες από τις οποίες άρχισαν να δραστηριοποιούνται σε ηλεκτρονικές αγορές το 2005. Σύμφωνα με την έρευνα οι εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου που χρησιμοποιούνται περισσότερο από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα είναι η ηλεκτρονική παραγγελιοληψία, οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες και οι ηλεκτρονικές προμήθειες. Τελευταία σε διεισδυτικότητα φαίνεται η εφαρμογή του transaction clearing, Διάγραμμα 1.
Από τη συμμετοχή μιας επιχείρησης σε ηλεκτρονικές αγορές βελτιώνεται πάρα πολύ η ανταγωνιστικότητά της στην αγορά.
Γενικότερα, οι εταιρίες κερδίζουν σημαντικά σε θέματα παραγωγικότητας του προσωπικού, σε ποιότητα, σε χρόνους προμήθειας και διαχείρισης, σε κερδοφορία αλλά και σε εξοικονόμηση κόστους, Διάγραμμα 2.
Στο πλαίσιο της έρευνας οι εταιρίες ρωτήθηκαν και για τη σχέση που έχουν οι ανταγωνιστές τους µε τις ηλεκτρονικές αγορές. Όπως προέκυψε λοιπόν, περισσότεροι από τους μισούς ανταγωνιστές των εταιριών χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές αγορές µε αποτέλεσμα τη βελτίωση της εικόνας τους στους προμηθευτές, στους αγοραστές και γενικότερα στην αγορά.
Όσον αφορά τους κύριους προμηθευτές οι οποίοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, οι εταιρίες νιώθουν ότι είναι απαραίτητη η διατήρηση καλών σχέσεων µαζί τους. Το γεγονός αυτό, οφείλεται κυρίως στο ότι, πέραν από τους ίδιους τους προμηθευτές, μέσα από τη συμμετοχή σε ηλεκτρονικές αγορές, επωφελούνται πάρα πολύ και οι ίδιες οι εταιρίες, αφού οι λειτουργίες τους γίνονται πλέον πιο αποδοτικές και αποτελεσματικές.
Ανάλογα προκύπτει, ότι και η αποκοπή τους από τους προμηθευτές γίνεται πιο δύσκολη. Αντίστοιχα και στους πελάτες των εταιριών που συμμετέχουν σε ηλεκτρονικές αγορές, η διατήρηση καλών σχέσεων μαζί τους κρίνεται απαραίτητη καθώς στηρίζουν την αποτελεσματικότερη λειτουργία των εταιριών. Σε αυτήν την περίπτωση η λήξη της συνεργασίας μαζί τους δεν είναι εύκολη.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας των επιχειρήσεων µε τους εταίρους τους στην εφοδιαστική αλυσίδα μοιράζονται πληροφορίες. Αξίζει να παρατηρηθεί, ότι το ποσοστό διαμοιρασμού των πληροφοριών αυτών µέσω πληροφοριακών συστημάτων ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων δεν είναι πολύ υψηλό.
Επιπλέον, οι εταιρίες φαίνονται να λαμβάνουν αποφάσεις από κοινού µε τους εταίρους τους για θέματα προωθητικών ενεργειών, για προβλέψεις ζήτησης, αλλά και για τη συλλογή των προϊόντων τους. Οι εταιρίες στη σχέση τους µε τους συνεργάτες θεωρούν ότι κρατούν τις υποσχέσεις τους, εμπιστεύονται την πληροφορία της άλλης πλευράς, αλλά και γενικότερα έχουν την τάση να εμπιστεύονται άλλες εταιρίες.
Όλα αυτά, αποτελούν κατά ένα τρόπο προϋποθέσεις προκειμένου οι εταίροι να επιλύουν καθημερινά ζητήματα, να ανταλλάσσουν πληροφορίες αποθεμάτων, κ.λπ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που δείχνουν την κουλτούρα των οργανισμών, τα οποία εξηγούν και την γενικότερη αντιμετώπιση τους σε θέματα τεχνολογίας και ηλεκτρονικών αγορών.
Συμπεράσματα και προτάσεις
Όπως επισημαίνει η επίκουρος καθηγήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κυρία Κατερίνα Πραματάρη, “παρά το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές αγορές άργησαν σχετικά να διεισδύσουν στον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο, σημειώνουν σταθερά ανοδική πορεία”.
Οι μικρομεσαίες εταιρίες, οι οποίες και αποτελούν την πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, αντιλαμβάνονται τις ηλεκτρονικές αγορές ως ένα µέσο διευκόλυνσης διεκπεραίωσης των συναλλαγών τους και γι’ αυτό και τα οφέλη που επιδιώκουν είναι κυρίως λειτουργικά παρά στρατηγικά. Αυτό ίσως εξηγεί κατά ένα μέρος, το βασικό λόγο εισαγωγής των εταιριών σε ηλεκτρονικές αγορές, ο οποίος είναι η πίεση από συνεργάτες, περισσότερο από τη δική τους εσωτερική παρόρμηση.
Τελικά, η κουλτούρα είναι αυτή που καθορίζει την τεχνολογική πρόοδο κάθε εταιρίας. Όσο περισσότερο µια εταιρία αντιλαμβάνεται τα οφέλη από τη χρήση τεχνολογικών υπηρεσιών, τόσο πιο ενεργά η διοίκηση στηρίζει αυτές τις ενέργειες, προσαρμόζει την εσωτερική της δομή κάνοντάς την πιο ευέλικτη και επίσης αναπτύσσει και επενδύει στο προσωπικό της, αφού από αυτό εξαρτάται αν µια τεχνολογική πρωτοβουλία θα είναι επιτυχής ή όχι. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως οι ηλεκτρονικές αγορές και γενικότερα οι τεχνολογικές εφαρμογές, αποτελούν ευκαιρία για δημιουργία ανταγωνιστικού στρατηγικού πλεονεκτήματος. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να αναπτυχθεί και η κατάλληλη κουλτούρα συνεργασίας και υποστήριξης αυτών των εφαρμογών προκειμένου να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν πλήρως τις δυνατότητες αυτών των υπηρεσιών.
Διάγραμμα 1. Επίπεδο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Επιχείρηση

Διάγραμμα 2. Προσδιορισμός της επίδρασης των επιχειρήσεων από τη χρήση των ηλεκτρονικών αγορών
