Τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ για τη θέση της Ελλάδας στον Δείκτη Ετοιμότητας Νέων Τεχνολογιών δεν είναι τα καλύτερα δυνατά, όμως προσφέρουν πολλή τροφή για σκέψη, με στόχο τη μελλοντική κάλυψη της απόστασης που μας χωρίζει από τους πρωτοπόρους.
Σε μια από τις πρώτες ουσιαστικές παρεμβάσεις του, μετά την πρόσφατη ενεργοποίησή του έπειτα από σχεδόν τρία χρόνια απραξίας, το ελληνικό Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας συνέταξε εμπεριστατωμένη ανάλυση προκειμένου να ερμηνεύσει τη χαμηλή βαθμολογία που έλαβε η χώρα μας από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, όσον αφορά στον Δείκτη Ετοιμότητας Νέων Τεχνολογιών.
Συγκεκριμένα, επί 104 χωρών που εξετάζονται συνολικά, η Ελλάδα καταλαμβάνει φέτος την 42η θέση, πέφτοντας από την 34η, του προηγούμενου χρόνου. Ομως, από την ανάλυση του Παρατηρητηρίου προκύπτει ότι η θέση μας θα είχε διατηρηθεί σταθερή, αν δεν άλλαζαν κάποιες μεταβλητές, βάσει των οποίων γίνονται οι υπολογισμοί. Ούτε και η σταθερότητα, πάντως, είναι η καλύτερη εκδοχή, σε μια εποχή κατά την οποία οι εξελίξεις είναι ραγδαίες και πολλές χώρες επενδύουν σημαντικότατα ποσά στην έρευνα, την ανάπτυξη και την προώθηση της ανταγω νιστικότητας, κερδίζοντας θέσεις στους σχετικούς δείκτες.
Κάνοντας πράξη τους στόχους που είχαν αναφέρει μόλις στο προηγούμενο τεύχος του «Infosoc», σύμφωνα με τους οποίους επιθυμούν να παίξουν όχι μόνο το ρόλο του φορέα συγκέντρωσης και επεξεργασίας στοιχείων για τις ΤΠΕ, αλλά και εκείνο του συμβούλου του δημοσίου, οι ερευνητές του Παρατηρητηρίου εστιάζουν στα συμπεράσματά τους σε συγκεκριμένα σημεία στα οποία πρέπει να επενδύσει η χώρα μας, αν θέλει να κερδίσει πάλι «πόντους» στην παγκόσμια κατάταξη.
Για παράδειγμα, η ανάλυση των επιμέρους στοιχείων του Δείκτη σ’ ό,τι αφορά στο επιχειρηματικό περιβάλλον, αποκαλύπτει σημαντικά (και, δυστυχώς, γνωστά...) προβλήματα σε τομείς όπως η ευκολία έναρξης νέας επιχείρησης (84η η Ελλάδα μεταξύ 104 χωρών), οι διοικητικές δυσκολίες (67η), η τεχνολογική ανάπτυξη (70η) και η κατάσταση ανάπτυξης κλάδων (73η). Οπως, μέτρια είναι η ετοιμότητα του κράτους (στις προτεραιότητες και τις κρατικές προμήθειες για ΤΠΕ είμαστε στη 60η και την 68η θέση, αντίστοιχα), χαμηλό το επίπεδο χρήσης ευρυζωνικών υπηρεσιών (65η στους 104), αλλά και το επίπεδο διείσδυσης των ΤΠΕ στις επιχειρήσεις (επίσης στην 65η θέση). Αντίθετα, στη διαθεσιμότητα της χώρας σε επιστήμονες και τεχνικούς κατατασσόμαστε 15οι, στην ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος 9οι, στις μηνιαίες επιχειρηματικές τηλεφωνικές συνδέσεις 7οι και στη χρήση δημοσίων τηλεφώνων 5οι στους 104.
Είναι σαφές, λοιπόν, πού πρέπει να εστιασθούν οι προσπάθειες βελτίωσης και ήδη καταβάλλονται προσπάθειες με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας, την απλούστευση των διαδικασιών, αλλά και την επικράτηση διαδικασιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με στόχο την αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις.
Για να αποδώσουμε, πάντως, τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, από τις περίπου 50 μετρήσεις οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στη διαμόρφωση των δεικτών για τη χώρα μας, μόνο το 70,6% αφορούν στο 2004 – 7,8% αφορούν στο 2003 και 21,6% στο 2002. Είναι, επομένως, σε σημαντικό ποσοστό άδικη η θέση που καταλαμβάνει και αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον.
Συνιστώσα 1: Περιβάλλον
|
|
Υποδείκτης : Οικονομικό Περιβάλλον
|
|
|
Διαθεσιμότητα της χώρας σε επιστήμονες και μηχανικούς
|
15 (2004)
|
|
Διαθεσιμότητα κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου
|
44 (2004)
|
|
Κατάσταση ανάπτυξης κλάδων
|
73 (2004)
|
|
Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού
|
37 (2004)
|
|
Επιδοτήσεις για έρευνα και ανάπτυξη στις επιχειρήσεις
|
31(2004)
|
|
Διοικητικές Δυσκολίες
|
67 (2004)
|
|
Ποιότητα επιστημονικών ερευνητικών ιδρυμάτων
|
52 (2004)
|
Υποδείκτης Νομοθετικό Πλαίσιο
|
|
|
Νομοθεσία σχετικά με τις ΤΠΕ
|
64 (2004)
|
Υποδείκτης Αναπτυξιακό Περιβάλλον
|
|
|
Τηλεφωνικές Συνδέσεις
|
23 (2002)
|
|
Secure Internet Servers
|
37 (2003)
|
Συνιστώσα 2: Ετοιμότητα
|
|
Υποδείκτης: Ετοιμότητα πολιτών
|
|
|
Ποιότητα επιστημονικής εκπαίδευσης με έμφαση στον τομέα των μαθηματικών
|
30 (2004)
|
|
Δυνατότητα κάλυψης του κόστους πρόσβασης & χρήσης του Internet
|
34 (2003)
|
Υποδείκτης: Ετοιμότητα Επιχειρήσεων
|
|
|
Μηνιαίο κόστος επιχειρηματικών τηλεφωνικών συνδέσεων
|
7 (2002-2003)
|
|
Επενδύσεις σε εκπαιδευτικές δράσεις
|
61 (2004)
|
|
Ποιότητα οικονομικών πανεπιστημίων
|
56 (2004)
|
Υποδείκτης : Ετοιμότητα Κράτους
|
|
|
Προτεραιότητες κράτους για ΤΠΕ
|
60 (2004)
|
|
Κρατικές Προμήθειες στον τομές ΤΠΕ
|
68(2004)
|
Συνιστώσα 3: Χρήση
|
|
Υποδείκτης: Χρήση Πολιτών
|
|
|
Αριθμός χρηστών Internet
|
44 (2002)
|
Υποδείκτης: Χρήση Επιχειρήσεων
|
|
|
Επίπεδο διείσδυσης τεχνολογίας στις επιχειρήσεις
|
65 (2004)
|
|
Άδεια χρήσης νέων τεχνολογιών
|
41 (2004)
|
Υποδείκτης: Χρήση κρατικών φορέων
|
|
|
Επιτυχία κράτους στην προώθηση των ΤΠΕ προς τους πολίτες τους
|
54 (2004)
|
|
Κρατικές προσφερόμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες
|
52 (2004)
|
Ίδιες Μεταβλητές που άλλαξαν υποδείκτη
|
|
|
Αριθμός τηλεοράσεων
|
35 (2002)
|
|
Αριθμός δημόσιων τηλεφώνων
|
5 (2002)
|
|
Διαθεσιμότητα νέων τηλεφωνικών συνδέσεων
|
33(2004)
|