Η έρευνα του ΕΔΕΤ για τη χρήση Internet
Πηγή Κειμένου: Περιοδικό Infosoc
Δημοσιεύτηκε η 5η κατά σειρά έρευνα (για το 2005), που διεξήχθη για λογαριασμό της ΕΔΕΤ ΑΕ, στο πλαίσιο του e-business forum. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η χρήση υπολογιστών και Ιnternet δεν παρουσίασε σημαντική αύξηση τον περασμένο χρόνο, σε αντίθεση με τη χρήση κινητών τηλεφώνων η οποία «απογειώθηκε» και μάλιστα στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας.
Αναλυτικά, στασιμότητα σ’ ό,τι αφορά στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και Internet διαπίστωσε για το 2005 η Εθνική Έρευνα για τις Τεχνολογίες και την Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία πραγματοποιείται σε ετήσια βάση με στόχο να αποτυπώσει τις κυρίαρχες απόψεις και τάσεις, αλλά και την αντιμετώπιση από την ελληνική κοινωνία των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών.
Η έρευνα για το 2005 -που είναι η 5η κατά σειρά- διεξήχθη από την εταιρία VPRC με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων, αφορούσε στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας, ηλικίας 15 ετών και άνω, σε δείγμα μεγέθους 2741 ατόμων βασισμένο στην τελευταία απογραφή της ΕΣΥΕ και πραγματοποιήθηκε την περίοδο 21 Οκτωβρίου ως 23 Νοεμβρίου 2005, σ’ όλη τη χώρα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η χρήση υπολογιστών και Ιnternet δεν παρουσίασε σημαντική αύξηση τον περασμένο χρόνο, σε αντίθεση με τη χρήση κινητών τηλεφώνων η οποία «απογειώθηκε» και μάλιστα στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας.
Συγκεκριμένα, χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή κάνει το 27,3% του ελληνικού πληθυσμού (ποσοστό που ανεβαίνει στο 34,3%, στις ηλικίες μεταξύ 15-65 χρόνων), ενώ το Internet επισκέπτεται ποσοστό 19,5% (και 24,6%, αντίστοιχα). Τα στοιχεία από την έναρξη των μετρήσεων, πριν από πέντε χρόνια, δείχνουν σχετική σταθερότητα την τελευταία τριετία στα δυο αυτά μεγέθη, όμως κύκλοι της αγοράς θεωρούν πως φέτος θα σημειωθεί η αναμενόμενη υπέρβαση και θα γίνουμε μάρτυρες μιας «έκρηξης» στη χρήση υπολογιστών και Internet.
Η αισιοδοξία τους για τη δημιουργία της αναγκαίας κρίσιμης μάζας, μέσα στους επόμενους μήνες, πηγάζει από τις συνεχώς μειούμενες τιμές τόσο στον εξοπλισμό, όσο και στο κόστος πρόσβασης στο Διαδίκτυο, αλλά κι από την ωρίμανση του αγοραστικού κοινού, που έχει πεισθεί πλέον για τη χρησιμότητα αυτών των τεχνολογιών, σε επιχειρήσεις και ιδιώτες.
Αντίθετα με τους υπολογιστές και το Internet, η κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου συνέχισε την ανοδική πορεία των τελευταίων χρόνων και μετά το 64,7% της διείσδυσης στον ελληνικό πληθυσμό κατά το 2003 και το 69,4% το 2004, το ποσοστό για το 2005 άγγιξε το 73,1%.
Η ανάλυση της χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή και Internet κατά φύλλο, ηλικιακή κατηγορία, αστικότητα και μορφωτικό επίπεδο έδειξε πως τις νέες τεχνολογίες αποδέχονται και αξιοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό νεότερης ηλικίας (15-65 χρόνων) άτομα, κυρίως άνδρες, που διαμένουν σε αστικά κέντρα, και έχουν ανώτερη ή ανώτατη παιδεία.
Σ’ ό,τι αφορά στους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, η ηλεκτρονική αλληλογραφία εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρωτοπορία, με ποσοστό 21,2%, ακολουθούμενη από την αναζήτηση πληροφοριών (17,6%) και τη γενικότερη ενημέρωση (15,2%).
Στις ηλεκτρονικές αγορές, επίσης, κάτι δείχνει να κινείται και σταδιακά διαμορφώνεται κάποια κρίσιμη μάζα, αφού στη διάρκεια του 2005 ποσοστό 20% των ερωτηθέντων χρηστών Internet πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία αγορά. Όμως, η αίσθηση για έλλειψη ασφάλειας κατά τις συναλλαγές εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την περαιτέρω ανάπτυξη του είδους.
Τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του Ε-business forum.
|