Στην «Κοινωνία της Πληροφορίας» όλοι οι πολίτες έχουν ίδια δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες για εκπαίδευση. Σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Ελλάδα αποτελεί η Ειδική Αγωγή, δηλαδή η εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ), η οποία αναδιοργανώνεται και εξελίσσεται.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα εξέλιξης της Ειδικής Αγωγής είναι η δημιουργία Κέντρων Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ), που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές ανάγκες, με βάση τη διεθνή εμπειρία και πρακτική.
Στο πλαίσιο αυτής της ποιοτικής αναβάθμισης αυξάνουν οι ανάγκες των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑ) σε εξοπλισμό. Ο συνδυασμός ηλεκτρονικών υπολογιστών (Η/Υ) και ειδικού συνοδευτικού εξοπλισμού συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Ειδικά Σχολεία.
Η προμήθεια και εγκατάσταση υπολογιστικού και ειδικού εξοπλισμού στις Μονάδες Ειδικής Αγωγής χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» και καλύπτει τις ανάγκες που αυτές έχουν σε εξοπλισμό.
Στο πλαίσιο αυτής της δράσης δημιουργούνται εργαστήρια που εξυπηρετούν την διδασκαλία και τη μάθηση για εξειδικευμένες κατηγορίες ατόμων. Χρήστες τους θα είναι τόσο οι δάσκαλοι ειδικής αγωγής, όσο και οι μαθητές.
Οι κατηγορίες μαθητών που εξυπηρετούνται από το έργο είναι:
- άτομα με προβλήματα όρασης,
- άτομα με κινητικά προβλήματα,
- άτομα με προβλήματα νοητικής υστέρησης
- άτομα με προβλήματα ακοής
Η ανάλυση των αναγκών των Μονάδων Ειδικής Αγωγής της χώρας σε υπολογιστικό και ειδικό εξοπλισμό πραγματοποιήθηκε από ομάδα εκπαιδευτικών που συστάθηκε από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Με την ολοκλήρωση του έργου, θα είναι εξοπλισμένες 93 ΣΜΕΑ και 22 ΚΔΑΥ όλης της χώρας.
- Για τις ΣΜΕΑ προβλέπονται συνολικά 86 (τα υπόλοιπα 7 ΣΜΕΑ έχουν ήδη υπολογιστικό εξοπλισμό) εργαστήρια ηλεκτρονικών υπολογιστών, με όλο τον απαραίτητο ειδικό εξοπλισμό. Συγκεκριμένα, 4 εργαστήρια δημιουργούνται για άτομα με προβλήματα όρασης, 12 για άτομα με κινητικά προβλήματα και 60 για άτομα με προβλήματα νοητικής υστέρησης. Στα ίδια εργαστήρια εξυπηρετούνται και τα άτομα με προβλήματα ακοής, για τα οποία δεν απαιτείται ειδικός εξοπλισμός.
- Για τα ΚΔΑΥ προβλέπονται συνολικά 20 εργαστήρια. Επιπλέον, 2 εργαστήρια υπολογιστών θα εγκατασταθούν στα γραφεία της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και στα γραφεία του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την επικοινωνία και τη συνεργασία με τα ειδικά σχολεία.
Από την υλοποίηση του έργου θα ωφεληθούν οι μαθητές και δάσκαλοι των μονάδων Ειδικής Αγωγής, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, θεραπευτές λόγου), οι γονείς αλλά και οι διοικητικοί και επιστημονικοί φορείς του ΥΠΕΠΘ (Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο).
Οι Μονάδες Ειδικής Αγωγής θα έχουν πλήρη διασύνδεση μεταξύ τους, αλλά και πρόσβαση στο Διαδίκτυο, καθώς θα συνδεθούν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Edunet), που παρέχει υπηρεσίες στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.
Ετοιμάζεται η ευρωπαϊκή πολιτική για την καθολική πρόσβαση
Η επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο θέμα της καθολικής πρόσβασης (e-Accessibility) αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα ως τον ερχόμενο Ιούνιο, ολοκληρώνοντας μια πολύμηνη και επίπονη διαδικασία συγκέντρωσης στοιχείων και διαβούλευσης με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Στόχος της παραμένει η συμμετοχή όλων των Ευρωπαίων στην Κοινωνία της Πληροφορίας, ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, το χρώμα, την κατάσταση της υγείας τους ή την οικονομική τους ευχέρεια.
Τα σημεία – κλειδιά στη νέα ευρωπαϊκή τοποθέτηση είναι (προφανώς) οι θέσεις που περιλαμβάνονται στην πρωτοβουλία eEurope και τους ερευνητικούς τομείς των ως σήμερα Προγραμμάτων-Πλαισίων για το συγκεκριμένο θέμα, τα αποτελέσματα της εσωτερικής διαβούλευσης της επιτρόπου για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα ΜΜΕ, Βιβιάν Ρέντινγκ, με υπηρεσιακούς παράγοντες, τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από ομάδες εργασίας στις χώρες-μέλη και ομάδες ειδικών, τα αποτελέσματα της ημερίδας εργασίας που οργανώθηκε στις Βρυξέλλες τον περασμένο Οκτώβριο και ιδιαίτερα εκείνα της δημόσιας online διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε φέτος, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.
Αν και δεν έχει δώσει ακόμα τίποτα επίσημο στη δημοσιότητα, η ίδια η Επιτροπή αποκαλύπτει στον δικτυακό της τόπο (http://europa.eu.int/information_society/policy/accessibility/com_ea_2005/index_en.htm) πως οι τρεις πυλώνες πάνω στους οποίους θα στηριχτεί η πολιτική της είναι
- Η απαίτηση να περιληφθούν στις συμφωνίες προμηθειών του δημοσίου ειδικές διατάξεις για εξασφάλιση της καθολικής πρόσβασης των χρηστών
- Η πιστοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών, από τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα ως τη χρήση του Internet, με χαρακτηριστικό σήμα σ΄ ό,τι αφορά στην καθολική πρόσβαση και η έκδοση ειδικών οδηγιών με προδιαγραφές οι οποίες θα καταργούν τα σύνορα και θα βελτιώνουν το ποσοστό καθολικής συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
- Η αναβάθμιση και βελτίωση του νομικού πλαισίου –που υπάρχει ήδη σε μερικές χώρες-μέλη της ΕΕ, αλλά και εκτός Ευρώπης- ώστε να επιβάλεται πλέον και δια νόμου η καθολική πρόσβαση.
Αλλωστε, το σχόλιο της κ. Ρέντινγκ είναι αρκετά χαρακτηριστικό για τις προθέσεις και τη φιλοσοφία της: «Οι Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών είναι πανίσχυρα εργαλεία που μπορούν να φέρουν τους ανθρώπους κοντύτερα τον έναν στον άλλον, να βελτιώσουν την κατάσταση στο χώρο της υγείας και της πρόνοιας, να τους επιτρέψουν να κάνουν τη δουλειά και την κοινωνική τους ζωή πλουσιότερες και καλύτερες για τους ίδιους.
Ομως, πάνω από 90 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες είτε δεν μπορούν να απολαύσουν αυτά τα αγαθά στο βαθμό που τα δικαιούνται είτε δεν το κάνουν στην πράξη, λόγω μεγάλης ηλικίας ή κάποιας αναπηρίας. Επομένως, αποτελεί επιτακτική ανάγκη από κοινωνική, ηθική και πολιτική άποψη να γίνουν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες των ΤΠΕ προσβάσιμα και σ’ αυτούς. Κάτι που έχει νόημα, άλλωστε, κι από καθαρά οικονομική άποψη: περίπου 48% των Ευρωπαίων ηλικίας άνω των 50 ετών δηλώνουν σήμερα πως οι ΤΠΕ δεν καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες τους, όμως οι περισσότεροι προσθέτουν ότι θα αγόραζαν καινούριο κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή ή υπηρεσίες Internet, αν μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν...»
Η ταυτότητα του έργου
Τίτλος: Προμήθεια και εγκατάσταση υπολογιστικού & ειδικού εξοπλισμού στις Μονάδες Ειδικής Αγωγής
- Προϋπολογισμός: 2.435.000 €
- Συγχρηματοδότηση κατά 75% από: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
- Τελικός Δικαιούχος: Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ)
Φορέας Χρηματοδότησης: YΠΕΠΘ