Άκρως ενδιαφέροντα αποδεικνύονται τα στοιχεία τα οποία συγκέντρωσε το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ, σχετικά με την ταυτότητα των χρηστών του Internet στη χώρα μας. Τα νέα στοιχεία, συμπληρώνουν την έρευνα που είχε πραγματοποιήσει πέρυσι το Παρατηρητήριο στο πλαίσιο της μέτρησης των δεικτών eEurope 2005.
Η ανάλυση έγινε με κριτήρια το φύλο, την ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης και τον τόπο διαμονής, σε επίπεδο περιφέρειας και τα βασικά συμπεράσματα είναι ότι σε αντίθεση με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου, που είναι πολύ υψηλή για την πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών ανεξάρτητα
από όλα τα παραπάνω κριτήρια, τα ποσοστά χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή (Η/Υ) και χρήσης του Διαδικτύου είναι αισθητά πιο χαμηλά.
Ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης και τον τόπο διαμονής, το σπίτι και ο χώρος εργασίας αποτελούν τους βασικούς τόπους πρόσβασης στο Διαδίκτυο για τους χρήστες του Διαδικτύου. Όσον αφορά στους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, η αναζήτηση πληροφοριών αποτελεί τον πιο ισχυρό λόγο για να χρησιμοποιήσει κανείς το Internet. Δεύτερη σημαντικότερη αιτία χρήσης του Διαδικτύου είναι η λήψη και αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Με βάση την ανάλυση που πραγματοποιήθηκε από το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ, πέρα από τα παραπάνω γενικά χαρακτηριστικά, εντοπίστηκαν κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τη χρήση Διαδικτύου ανά φύλο, ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο και περιφέρεια, τα οποία παρουσιάζονται συνοπτικά
στη συνέχεια:
- Περισσότεροι οι άνδρες χρήστες
Τα πολύ υψηλά ποσοστά χρήσης κινητού τηλεφώνου τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες (88,4%:82,8% αντίστοιχα), μειώνονται σημαντικά και στα δυο φύλα, όσον αφορά στη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή (42,1%:28,7% αντίστοιχα) και στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο (28,4%:18% αντίστοιχα).
Οι άνδρες χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο από τις γυναίκες τα Internet Café ως τόπο πρόσβασης στο Διαδίκτυο (23,4% έναντι 12,1%), ενώ οι χώροι σπουδών αποτελούν το μοναδικό τόπο πρόσβασης στο Διαδίκτυο όπου σημειώνεται για τις γυναίκες πιο υψηλό ποσοστό από το αντίστοιχο των
ανδρών (14,7% έναντι 11,9%).
- Λόγοι χρήσης ανά αστικότητα
Η χρήση του Διαδικτύου για υπηρεσίες που αφορούν ταξίδια και διαμονή φαίνεται να προσελκύει κυρίως το ενδιαφέρον των γυναικών. Αντίστοιχα, εκείνες που φαίνεται να προσελκύουν κυρίως το ενδιαφέρον των ανδρών είναι η παραγγελία και αγορά αγαθών ή υπηρεσιών από το Internet, η υλοποίηση τραπεζικών συναλλαγών και το «κατέβασμα» (downloading) λογισμικού. Λόγοι χρήσης του Διαδικτύου όπου σημειώνονται σαφώς πιο υψηλά ποσοστά για τους άνδρες των αστικών και ημιαστικών κέντρων της χώρας σε σύγκριση με τα αντίστοιχα για τις γυναίκες των συγκεκριμένων περιοχών, είναι η επικοινωνία και συζήτηση με άλλους χρήστες του Internet (chat/ messaging), λόγοι ψυχαγωγίας, καθώς και η ηλεκτρονική
μεταφορά παιχνιδιών και μουσικής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, για τους συγκεκριμένους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, για τις γυναίκες που κατοικούν σε αγροτικές περιοχές τα ποσοστά που σημειώνονται είναι σαφώς υψηλότερα από τα αντίστοιχα των ανδρών.
- Επικρατούν οι νεαρές ηλικίες
Το μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης κινητού τηλεφώνου παρατηρείται στις νεαρές ηλικίες, στις οποίες αγγίζει οριακά το 100%, όμως μειώνεται στο 80% στη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και στο 56,6% στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Η τρίτη ηλικία και πάλι αξίζει προσοχής: το κινητό τηλέφωνο φαίνεται να αποτελεί «μορφή τεχνολογικού εξοπλισμού προσεγγίσιμου και προσβάσιμου». Υψηλά ποσοστά χρήσης παρατηρούνται στις ηλικίες 55-64 και 65-74 (79,5% και 53,9% αντίστοιχα), όμως ο υπολογιστής και το Διαδίκτυο μοιάζουν να είναι απαγορευτικά, καθώς τα ποσοστά αξιοποίησής τους είναι μόλις 2,6% και 1,3%, αντίστοιχα…
Το σπίτι και ο χώρος εργασίας αποτελούν τους βασικούς τόπους πρόσβασης στο Διαδίκτυο για άτομα ηλικίας 25-54 ετών, ενώ μεγαλύτερη είναι η διασπορά σε άτομα ηλικίας 16-24, όπου η πρόσβαση γίνεται είτε στο σπίτι, είτε στα Internet Café, στη σχολή όπου σπουδάζει κάποιος, είτε σε σπίτια φίλων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποσοστά συνδιαλέξεων στο Διαδίκτυο (chat), ψυχαγωγίας, ηλεκτρονικής μεταφοράς παιχνιδιών και μουσικής για την κατηγορία 16-24, τα οποία εκτιμώνται σε 51%, 78% και 56% αντίστοιχα. Η παραγγελία και πώληση αγαθών αποτελεί την κατηγορία που συγκεντρώνει
τα μικρότερα ποσοστά. Οι ηλικίες από 24-44 είναι τα άτομα που κυρίως πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές.
- Διαφοροποίηση στο μορφωτικό επίπεδο
Όσον αφορά στο μορφωτικό επίπεδο, παρατηρούνται πολύ υψηλά ποσοστά χρήσης Η/Υ σε άτομα ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης και χαμηλά σε απόφοιτους δημοτικού και γυμνασίου, ενώ περίπου 1 στους 2 αποφοίτους λυκείου χρησιμοποιεί Η/Υ. Όσον αφορά στη χρήση του Διαδικτύου, 1 στους 2 αποφοίτους ΑΕΙ και περίπου 1 στους 3 αποφοίτους λυκείου χρησιμοποιούν το Internet.
Τα Internet Café αποτελούν ελκυστικούς τόπους πρόσβασης, κυρίως για αποφοίτους γυμνασίου και λυκείου (ποσοστό 41% και 22,4%, αντίστοιχα). Αντίθετα, οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκτός από την εργασία και το σπίτι τους, ελάχιστα χρησιμοποιούν τα υπόλοιπα σημεία πρόσβασης
(καφέ, δημόσιους χώρους, σπίτια φίλων κλπ).
Όσον αφορά στους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποσοστά συνδιαλέξεων στο Διαδίκτυο (chat), ψυχαγωγίας και ηλεκτρονικής μεταφοράς παιχνιδιών και μουσικής για τους αποφοίτους γυμνασίου και λυκείου (73,5% και 65,1%, αντίστοιχα). Σχετικά με το
ηλεκτρονικό εμπόριο, πρόκειται για μια υπηρεσία πιο προσφιλή στους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- Στην Αττική η μεγαλύτερη κίνηση
Τα πιο υψηλά ποσοστά χρήσης Η/Υ και πρόσβασης στο Διαδίκτυο μεταξύ των Περιφερειών της χώρας σημειώνονται στην Περιφέρεια Αττικής (43,7% και 31,8%, αντίστοιχα).
Υψηλά ποσοστά, αλλά σαφώς χαμηλότερα από αυτά της Περιφέρειας Αττικής, σημειώνονται επίσης στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας (35,6% και 26,3%, αντίστοιχα), Κεντρικής Μακεδονίας (36,1% και 22,4%), Ιονίων Νήσων (38% και 22,3%) και Νοτίου Αιγαίου (34,7% και 20,7%).
Τα πιο χαμηλά ποσοστά χρήσης Η/Υ και πρόσβασης στο Διαδίκτυο καταγράφονται στην Περιφέρεια Πελοποννήσου (23,2% και 11,6%, αντίστοιχα).
Τα πιο υψηλά ποσοστά όσον αφορά στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο από χώρους σπουδών (ΑΕΙ - ΤΕΙ) σημειώνονται στην Περιφέρεια Κρήτης (19,7%), στην Περιφέρεια Ηπείρου (19,4%) και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (19%). Τα Internet Café αξιοποιούνται περισσότερο στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (44,4%) και στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης (34,6%).
Στην πλειονότητα των Περιφερειών, οι δημόσιοι χώροι πρόσβασης είτε δεν χρησιμοποιούνται καθόλου είτε χρησιμοποιούνται ελάχιστα, με εξαίρεση την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, όπου καταγράφεται το πιο υψηλό ποσοστό (10,1%).