Η πρόσβαση στον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 μέσω ηλεκτρονικών επικοινωνιών, οι πιο διαφανείς πληροφορίες σχετικά με την πρόσβαση και χρήση του περιεχομένου στο διαδίκτυο, καθώς και θέματα σχετικά με χρεώσεις παρόχων, φορητότητα αριθμών και σαφέστερο ορισμό της αρχής της ουδετερότητας του διαδικτύου, αποτελούν τα κύρια σημεία της έκθεσης που εγκρίθηκε από την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως μέρος της δέσμης μέτρων για τις τηλεπικοινωνίες.
Η Έκθεση της επιτροπής αναφέρεται σε αναθεώρηση του υπάρχοντος ρυθμιστικού πλαισίου για την πρόσβαση σε δίκτυα και υπηρεσίες καθώς και σε δικαιώματα των χρηστών καθολικών υπηρεσιών, προσωπικά δεδομένα και προστασία της ιδιωτικότητας.
Οι χρήστες θα μπορούν να έχουν πιο εύκολα πρόσβαση σε νόμιμο περιεχόμενο, να διαμοιράζουν ή να χρησιμοποιούν πιο εύκολα νόμιμες εφαρμογές και υπηρεσίες της επιλογής τους. Το δικαίωμα του καταναλωτή στην ενημέρωση- πριν την υπογραφή ενός συμβολαίου- τόσο ως προς τον τρόπο τιμολόγησης και χρέωσης όσο και ως προς τους τυχόν περιορισμούς που επιβάλλονται από τον πάροχο (όπως για παράδειγμα περιορισμοί στην χρήση του VoIP) θα πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά.
Η παρούσα Έκθεση για τα δικαιώματα των χρηστών δεν επιθυμεί να ενισχύσει τις διατάξεις περί δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Επίσης δεν θα επηρεάσει την ιδέα της καθολικής υπηρεσίας, η οποία σύντομα θα αποτελέσει αντικείμενο ξεχωριστής νομοθεσίας.
Περισσότερη πληροφόρηση για την προστασία των προσωπικών δεδομένων
Σύμφωνα με το κείμενο που υιοθετήθηκε, οι πάροχοι θα πρέπει να κρατούν ενήμερους τους πελάτες τους για όποιον πιθανό περιορισμό στην πρόσβαση, χρήση ή διανομή περιεχομένου, υπηρεσιών και νόμιμων εφαρμογών. Για παράδειγμα, μια εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που εμποδίζει την πρόσβαση στην τηλεφωνία μέσω διαδικτύου (VoIP) θα πρέπει να το έχει δηλώσει εξ αρχής. Επιπροσθέτως οι πάροχοι θα πρέπει να προειδοποιούν τους χρήστες του διαδικτύου για τους πιθανούς κινδύνους από λανθασμένη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων ή άλλων παράνομων ενεργειών.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία είναι υπεύθυνη για αυτά τα θέματα, οι εθνικές κυβερνήσεις είναι υπεύθυνες για τον εντοπισμό τυχόν παραβάσεων, συμπεριλαμβανομένης της παραβίασης των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Εν συνεχεία, οφείλουν να ζητούν από τον πάροχο πρόσβασης στο διαδίκτυο να προειδοποιεί το χρήστη.
Περισσότερη διαφάνεια στις χρεώσεις, μεγαλύτερη δυνατότητα σύγκρισης τιμών, περισσότερη ευκολία στην αλλαγή παρόχου
Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς, οι πάροχοι θα υποχρεούνται να παρέχουν στους χρήστες διαφανείς, σαφείς, συγκρίσιμες και επίκαιρες πληροφορίες σχετικά με τις τιμές και τις χρεώσεις, τιμολογήσεις που αφορούν την διακοπή της σύνδεσης καθώς και γενικούς όρους χρήσης. Ο στόχος είναι να επιτραπεί στους τελικούς χρήστες να εκτιμούν αντικειμενικά το κόστος αλλαγής παρόχου.
Χρήστες ενημερωμένοι με διαδραστικούς οδηγούς ή παρόμοια εργαλεία θα μπορούν έτσι να ωφεληθούν από την απελευθέρωση της αγοράς των τηλεπικοινωνιών, επιλέγοντας, με πλήρη ενημέρωση και γνώση, τον πάροχο που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες τους. Η βελτίωση της διαδικασίας φορητότητας αριθμών θα βοηθήσει περισσότερο ώστε η αλλαγή παρόχου να πραγματοποιείται μέσα σε μια μέρα.
Περισσότερες διευκολύνσεις στους ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες, επέκταση της πρόσβασης στον αριθμό έκτακτης ανάγκης
Από το 2002, κατέστη δυνατή η κλήση αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι ευρωβουλευτές θεωρούν ότι ο αριθμός αυτός πρέπει να είναι προσβάσιμος ανεξάρτητα από το είδος της ηλεκτρονικής επικοινωνίας που χρησιμοποιείται. Οι υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης θα πρέπει επίσης να έχουν εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες που χρειάζονται για τον εντοπισμό του καλούντος.
Ορισμένοι πάροχοι που ειδικεύονται σε φωνητικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου (VOIP) με ανακοινώσεις τους έχουν αμφισβητήσει το κατά πόσον είναι εφικτό να υιοθετηθούν από τεχνικής άποψης τέτοια μέτρα, αλλά οι ευρωβουλευτές εκφράζουν την άποψη ότι οι τεχνικοί περιορισμοί μπορούν να υπερνικηθούν. Όλες οι υπηρεσίες αυτές θα πρέπει επιπλέον να είναι πλήρως προσβάσιμες σε όλους τους ηλικιωμένους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ θα πρέπει επίσης να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου.
Διαθεσιμότητα των υπηρεσιών και του περιεχομένου
Η αυστηρότατη εφαρμογή της δικτυακής ουδετερότητας, θα αποκλείει τις διακρίσεις που έχουν να κάνουν με τη χρήση και διανομή του περιεχομένου στο διαδίκτυο, καθώς επίσης και με εφαρμογές ή υπηρεσίες. Η έκθεση περιλαμβάνει διατάξεις σε σχέση με την αρχή αυτή, προκειμένου να ενισχυθεί η ποιότητα των υπηρεσιών. Το σχέδιο της οδηγίας απαριθμεί μια σειρά από λόγους που να δικαιολογούν παρέμβαση από εθνική ρυθμιστική αρχή. Σε αυτούς τους λόγους περιλαμβάνονται αποκλίσεις από την ποιότητα της υπηρεσίας, επιβράδυνση της ταχύτητας, αλλά και η προστασία των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των άλλων χρηστών του δικτύου ή των παρόχων που θέλουν να διαφοροποιήσουν τις προσφορές τους σε μια ανταγωνιστική αγορά. Οποιοσδήποτε περιορισμός θα πρέπει ωστόσο να κοινοποιείται με σαφήνεια στους χρήστες και οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να συντάσσουν οδηγούς για τους χρήστες και τους πάρόχους ώστε να καθοριστεί το ελάχιστο επίπεδο ποιότητας υπηρεσιών που παρέχονται.
Η ψηφοφορία επί του συνόλου της δέσμης μέτρων για τις τηλεπικοινωνίες έχει προγραμματιστεί για την πρώτη συνεδρίαση της ολομέλειας, τον Σεπτέμβριο.
Τα μέλη της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς μπορούν ωστόσο να επιδιώξουν την αναβολή της ψηφοφορίας της Ολομέλειας, με δεδομένη την διαφωνία που υπάρχει στο θέμα της προστασία των προσωπικών δεδομένων.