Στοιχεία για τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών
Το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας παρουσίασε, πρόσφατα, την πρώτη ολοκληρωμένη μέτρηση δεικτών για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών στην Ελλάδα, βάσει κοινής ευρωπαϊκής προσέγγισης.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, αναλύθηκαν τα αποτελέσματα της πρώτης μέτρησης των 16 βασικών και 26 συμπληρωματικών δεικτών της ευρωπαϊκής πολιτικής eEurope, αναφορικά με το ρόλο των νέων τεχνολογιών στη χώρα.
Η μέτρηση απαρτίζεται από 6 επιμέρους έρευνες-μελέτες που αφορούν σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ηλεκτρονική μάθηση, ηλεκτρονική υγεία και κόστος διασύνδεσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρία Opiniοn, σ’ όλη τη χώρα.
Για την εξασφάλιση υψηλής αξιοπιστίας, χρησιμοποιήθηκαν δείγματα μεγάλου μεγέθους (συνολικά 8331 νοικοκυριά), ενώ τα αποτελέσματα διασταυρώθηκαν –όπου ήταν εφικτό- με διαθέσιμα στοιχεία άλλων φορέων.
Οπως τόνισε και ο Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου, Νίκος Χριστοδούλου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, «στα αποτελέσματα της έρευνας αποτυπώνονται ενδιαφέρουσες τάσεις σ’ ό,τι αφορά τις νέες τεχνολογίες και την αξιοποίησή τους στη χώρα μας, με σημαντικότερη το γεγονός ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής έχει ήδη κερδίσει τη θέση του στον οικιακό ηλεκτρονικό εξοπλισμό, με το 39% των νοικοκυριών να διαθέτει επιτραπέζιο υπολογιστή και το 11,3% να διαθέτει φορητό υπολογιστή».
Παρ’ ό,τι η χρήση του Internet παραμένει χαμηλή συγκριτικά με την Ευρώπη, σχεδόν 1 στους 5 Έλληνες (ποσοστό 20,8%) χρησιμοποιεί πια το Διαδίκτυο, ενώ το 17,9% του πληθυσμού το χρησιμοποιεί τακτικά (τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα). Οι νεαρότερες ηλικιακά ομάδες (16-24: 42%, 25-34: 30%) και οι κάτοικοι αστικών κέντρων με ανώτερη και ανώτατη μόρφωση, είναι με σημαντική διαφορά οι ομάδες πληθυσμού με τη συχνότερη πρόσβαση.
Ομως, η διείσδυση του γρήγορου (ευρυζωνικού) Internet στον πληθυσμό βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα (1%). Οι τιμές του γρήγορου Internet παραμένουν υψηλές, συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη, δυσχεραίνοντας την ταχύτερη εξάπλωσή του.
Παρόλα αυτά, στις προτιμήσεις των χρηστών Internet αποτυπώνεται ήδη το ενδιαφέρον και η ζήτηση που υπάρχει για ευρυζωνικές υπηρεσίες (ψυχαγωγία 60%, διάβασμα εφημερίδων/ περιοδικών online 42%, τουριστικές υπηρεσίες 41%, μεταφορά μουσικής 36% κλπ.). Στο συμπέρασμα αυτό συντείνει και το αξιοσημείωτο γεγονός ότι για πρώτη φορά καταγράφεται ποσοστό 10% των χρηστών Internet που το αξιοποιούν για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων με μηδενικό κόστος (Voice-over-IP), ενώ το 24% των χρηστών Internet το χρησιμοποιεί για να ακούει ραδιόφωνο ή να βλέπει τηλεόραση.
Παράλληλα, το Διαδίκτυο αναδεικνύεται πλέον και στην Ελλάδα ως χρήσιμο εργαλείο των πολιτών για την αναζήτηση πληροφοριών, τη σύγκριση προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και για την αγορά αγαθών με καλύτερους όρους. Το 84% των χρηστών Διαδικτύου αναζητούν τακτικά πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ έχει ήδη δημιουργηθεί κρίσιμη μάζα καταναλωτών (5% του πληθυσμού το τελευταίο τρίμηνο), οι οποίοι πραγματοποιούν παραγγελίες και αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για ιδιωτική χρήση μέσω του Internet.
Ωστόσο, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν δείχνουν να καρπώνονται το όφελος των ηλεκτρονικών αγορών, καθώς μόλις το 0,15% του κύκλου εργασιών τους (σε επιχειρήσεις με πάνω από 10 άτομα προσωπικό) προέρχεται από ηλεκτρονικό εμπόριο. Στην ίδια κατηγορία, σε χαμηλά επίπεδα (7,6%) κινείται και το ποσοστό των επιχειρήσεων που έγιναν αποδέκτες ηλεκτρονικών παραγγελιών, οι οποίες ωστόσο ολοκληρώθηκαν με μη-ηλεκτρονικό τρόπο.
Η έρευνα του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας μετρά για πρώτη φορά τη διείσδυση των ΤΠΕ σ’ όλο το εύρος των Ελληνικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των μικρών επιχειρήσεων με προσωπικό 1-9 άτομα.
Η χρήση του Διαδικτύου είναι διαδεδομένη στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους, κυρίως για τη διεκπεραίωση των καθημερινών επιχειρηματικών λειτουργιών. Οι επιχειρήσεις με πάνω από 10 άτομα προσωπικό που διαθέτουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο ανέρχονται στο πολύ υψηλό ποσοστό του 92,8%, ενώ για τις μικρές επιχειρήσεις (1 – 9 άτομα), το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 38%.
Παράλληλα, με βάση τα στοιχεία της έρευνας εταιρική ιστοσελίδα διαθέτει το 55,6 % των επιχειρήσεων με πάνω από 10 άτομα προσωπικό, αλλά μόλις 10% των επιχειρήσεων με 1-9 άτομα.
Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, ότι το ποσοστό των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που χρησιμοποιεί τακτικά το Internet, δεν διαφοροποιείται σημαντικά ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης (επιχειρήσεις με πάνω από 10 άτομα προσωπικό 27,7%, ενώ με 1-9, 26,9%).
Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των βασικών δημόσιων υπηρεσιών που είναι πλήρως ηλεκτρονικά διαθέσιμες κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα (25%), περίπου 8 στις 10 επιχειρήσεις (με πάνω από 10 άτομα προσωπικό), εκτελούν συναλλαγές με φορείς του δημοσίου μέσω Internet. Η εικόνα είναι διαφορετική στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπου μόνο 1 στις 9 συναλλάσσεται με το δημόσιο τομέα μέσω Internet. Ηλεκτρονικά συναλλάσσεται με το δημόσιο το 8% του πληθυσμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, εκτός από τις ειδικές μετρήσεις που πραγματοποιεί, το Παρατηρητήριο έχει ήδη συλλέξει σε συνεργασία με την εταιρία «Quantοs» περισσότερες από 300 μελέτες σχετικές με τις νέες τεχνολογίες στην Ελλάδα, κατανεμημένες σε θεματικές ενότητες και γεωγραφικές περιοχές. Αυτές οι μελέτες οργανώνονται σε ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, με στόχο να είναι σταδιακά διαθέσιμες σε πολίτες, επιχειρήσεις και φορείς από την ηλεκτρονική ιστοσελίδα του οργανισμού.
Η μέτρηση των δεικτών eEurope είναι ήδη διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ (www.observatory.gr).
|