Παιδεία και Πολιτισμός
Πηγή Κειμένου:Η Ενδιάμεση Αξιολόγηση
O προϋπολογισμός του Άξονα 1 ανέρχεται σε 391,7 Μ€. Μεταξύ των μέτρων του Άξονα σε πολύ καλή θέση βρίσκονται την 31/12/2003 το Μέτρο 1.1, Εξοπλισμός και δικτύωση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και το Μέτρο 1.2, Εισαγωγή και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
| Ανάλυση της θέσης και των προοπτικών εξέλιξης του Άξονα |
 |
Η θέση του Άξονα την 31/12/2003 παρουσιάζεται συνοπτικά στον πίνακα που ακολουθεί ενώ οι προοπτικές εξέλιξης του Άξονα με τον συνυπολογισμό του Προγράμματος Επιτάχυνσης παρουσιάζονται συνοπτικά σε πίνακα που ακολουθεί.
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΤΗΝ 31/12/2003
|
Άξονας/Μέτρο
|
Προϋπ/σμός
(Μ€)
|
Προσκλήσεις
(%)
|
Εντάξεις
(%)
|
Συμβάσεις
(%)
|
Δαπάνες
(%)
|
|
Άξονας 1. Παιδεία & Πολιτισμός
|
391,7
|
102,9
|
78,7
|
57,3
|
40,1
|
|
Μέτρο 1.1. Εξοπλισμός και
δικτύωση σε
όλες τις
βαθμίδες της
εκπαίδευσης
|
119,0
|
117,3
|
102,8
|
75,0
|
67,6
|
|
Μέτρο 1.2.
Εισαγωγή και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση
|
166,7
|
106,9
|
89,9
|
78,2
|
45,6
|
|
Μέτρο 1.3.
Τεκμηρίωση, αξιοποίηση και ανάδειξη του Ελληνικού Πολιτισμού
|
106,1
|
80,4
|
33,9
|
4,7
|
0,6
|
Τα δύο αυτά μέτρα καλύπτουν συνολικά ποσοστό 72,9% του προϋπολογισμού του Άξονα, με προσκλήσεις που υπερκαλύπτουν τον προϋπολογισμό και των δύο μέτρων, εντάξεις σε ποσοστά 117,3% και 106,9% των αντίστοιχων προϋπολογισμών, συμβάσεις 75% και 78,2% αντίστοιχα, και δαπάνες 67,6% και 45,6%. Ο μεγαλύτερος προϋπολογισμός ενταγμένων έργων σε σχέση με τον προϋπολογισμό του Μέτρου 1.1 οφείλεται στο ότι τα έργα έχουν συμβολαιοποιηθεί και ολοκληρωθεί σε προϋπολογισμό μικρότερο του προϋπολογισμού ένταξης.
Σε πολύ χαμηλότερη θέση βρίσκεται ακόμη το Μέτρο 1.3, Τεκμηρίωση, ανάδειξη και αξιοποίηση του Ελληνικού Πολιτισμού, που καλύπτει ποσοστό 27,1% του προϋπολογισμού του Άξονα. Στο Μέτρο 1.3 οι εντάξεις περιορίζονται σε ποσοστό 33,9% του προϋπολογισμού του Μέτρου, οι συμβάσεις φθάνουν μόλις το 4,7% και οι δαπάνες το σχεδόν μηδενικό ποσοστό του 0,6%.
Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΤΗΝ 29/02/2004
|
Άξονας/Μέτρο
|
Εντάξεις 31/12/2003
(%)
|
Εντάξεις 31/12/2003 & Πρόγραμμα Επιτάχυνσης
(%)
|
Προσκλήσεις
29/02/2004
(%)
|
Προϋπο-λογισμός
(Μ€)
|
|
Άξονας 1. Παιδεία & Πολιτισμός
|
78,7
|
87,1
|
102,7
|
391,7
|
|
Μέτρο 1.1.
Εξοπλισμός και
δικτύωση σε
όλες τις βαθμίδες της
εκπαίδευσης
|
102,8
|
116,2
|
117,3
|
119,0
|
|
Μέτρο 1.2.
Εισαγωγή και
αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση
|
89,8
|
91,2
|
106,9
|
166,7
|
|
Μέτρο 1.3.
Τεκμηρίωση, αξιοποίηση και ανάδειξη του Ελληνικού Πολιτισμού
|
33,9
|
47,9
|
80,4
|
106,1
|
Στον Άξονα 1 με προϋπολογισμό 391,7 Μ€, οι προσκλήσεις καλύπτουν όλα τα μέτρα του Άξονα με ποσό 402,2 Μ€ μέχρι την 31/12/2003, που υπερκαλύπτει τον προϋπολογισμό του Άξονα. Η υπερκάλυψη αυτή προέρχεται από τις προσκλήσεις για τα δύο πρώτα μέτρα του Άξονα, το Μέτρο 1.1 Εξοπλισμός και δικτύωση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και το Μέτρο 1.2 Εισαγωγή και αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, ενώ στο Μέτρο 1.3 οι προσκλήσεις καλύπτουν ποσοστό 80,4% του προϋπολογισμού.
Οι εντάξεις καλύπτουν και αυτές όλα τα μέτρα του Άξονα και ανέρχονται μέχρι την 31/12/2003 σε 308,1 Μ€ ή ποσοστό 78,7% του προϋπολογισμού του Άξονα ενώ οι συμβάσεις και οι δαπάνες καλύπτουν αντίστοιχα ποσοστά 57,3% και 40,1% του προϋπολογισμού αντίστοιχα.
Ο ενεργοποιημένος προϋπολογισμός για το σύνολο του Άξονα, δηλαδή οι εντάξεις μέχρι την 31/12/2003 με συνυπολογισμό και του Προγράμματος Επιτάχυνσης, φθάνει στο ύψος των 341,1 Μ€ και προσεγγίζει ποσοστό 87,1% του προϋπολογισμού του Άξονα. Ιδιαίτερα βελτιώνεται η θέση του Μέτρου 1.3 του οποίου ο ενεργοποιημένος προϋπολογισμός φθάνει ποσοστό 47,9%.
| Συμπεράσματα-προτάσεις |
 |
Σε ό,τι αφορά τα Μέτρα 1.1 και 1.2 αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας, το Ε.Π. έχει προχωρήσει με εξαιρετικά ταχείς ρυθμούς, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και έχει υπερβεί τους στόχους που έχουν τεθεί στο Συμπλήρωμα Προγραμματισμού. Υπό τις συνθήκες αυτές βασική προτεραιότητα του υπ. Παιδείας πρέπει να είναι η ουσιαστική αξιοποίηση των δράσεων που χρηματοδοτεί το Ε.Π. στην Μαθησιακή διαδικασία.
Όμως από τους πόρους που διαθέτουν τα δύο αυτά Μέτρα καλύπτονται εν μέρει μόνο οι ανάγκες της χώρας σε ότι αφορά τις υποδομές των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ΤΠΕ (Μέτρο 1.1). Αυτό αντιμετωπίζεται προς το παρόν με ένταξη σχετικών έργων από τις Δράσεις εφαρμογών πιλοτικού και καινοτόμου χαρακτήρα του Μέτρου 2.4 που χρηματοδοτεί έργα περιφερειακής εμβέλειας και από αντίστοιχους πόρους για την ΚτΠ του ΠΕΠ. Η ρύθμιση αυτή αλλοιώνει τον χαρακτήρα του Μέτρου 2.4 και δεν είναι βέβαιο ότι θα επαρκέσει για την πλήρη κάλυψη των αναγκών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε εξοπλισμό. Σκόπιμο είναι να ενισχυθεί ο προϋπολογισμός του Μέτρου 1.1 και να ενταχθούν όλα τα έργα εξοπλισμού σχολείων σε αυτό.
Σε ό,τι αφορά το Μέτρο 1.3 αρμοδιότητας υπουργείου Πολιτισμού προτεραιότητα πρέπει να αποτελέσει η επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων που έχουν ενταχθεί και η άμεση ενεργοποίηση του συνόλου των προϋπολογισμών και των κατηγοριών πράξεων του Μέτρου. Στο παρόν στάδιο έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης για την Πρόσκληση που αφορά την Ψηφιοποίηση και έχει γίνει επιλογή των έργων που θα ενταχθούν.
Βασικό ζήτημα για τις δράσεις του Άξονα το οποίο θα πρέπει εγκαίρως να αντιμετωπισθεί αποτελούν για τις δράσεις του Μέτρου 1.1 και 1.2 αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας η ανανέωση του υπολογιστικού εξοπλισμού του οποίου η διάρκεια ζωής δεν μπορεί να υπερβεί τα 3-4 χρόνια και η διασφάλιση στο μέλλον της συνεχιζόμενης επιμόρφωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού στον τομέα αυτό.
Βασικό ζήτημα το οποίο επίσης θα πρέπει να αντιμετωπισθεί εγκαίρως για τις δράσεις του Μέτρου 1.3 αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού αποτελεί η διασφάλιση των επιχειρησιακών προϋποθέσεων, σε δομές και τεχνογνωσία για την συνέχιση της προσπάθειας αξιοποίησης των ΤΠΕ στον τομέα του Πολιτισμού πέραν των δράσεων που χρηματοδοτεί το Γ' ΚΠΣ.
|