Η Μονάδα Γ είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο των Τελικών Δικαιούχων και των Έργων που χρηματοδοτούνται από το Ε.Π. "ΚτΠ" και πραγματοποιεί επιτόπιους τακτικούς (προγραμματισμένους) και έκτακτους ελέγχους (όταν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για παρατυπίες), ελέγχοντας αν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες κατά το στάδιο υλοποίησής τους.
Το εν λόγω σύστημα είναι κοινό για όλα τα Επιχειρησιακά Προγράμματα και ενσωματώνει :
- Tις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο κανονιστικό πλαίσιο για τα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου των κρατών μελών και ειδικότερα στον Κανονισμό (ΕΚ) 1260/1999 και στους Κανονισμούς (ΕΚ) 438/2001 και 448/2001 που τον αναλύουν
- Το θεσμικό πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο που διέπει το σύστημα των ελέγχων, δηλαδή:
- Το Ν.2860/2000 για τη Διαχείριση, παρακολούθηση και Έλεγχο του ΚΠΣ και άλλες διατάξεις
- Τις διατάξεις εφαρμογής του ΚΠΣ, που εγκρίθηκε με την Απόφαση έγκρισης του ΚΠΣ από την Επιτροπή (Ε(2000) 3450 της 28.11.2000)
- Τις διατάξεις εφαρμογής του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», όπως εγκρίθηκε με την Απόφαση της Επιτροπής ( C 2001/551) της 14.03.2001.
| Προληπτικοί έλεγχοι |
 |
Μέχρι σήμερα η Μονάδα Γ’ έχει διενεργήσει 484 προληπτικούs ελέγχους πριν από την ένταξη με βάση το υποβαλλόμενο ΤΔΕ. Επίσης, πραγματοποίησε προληπτικά έλεγχο νομιμότητας σε 30 δημοπρατήσεις και συμβάσεις, προϋπολογισμού από 160.000 έως και 58.080.000€, μετά από σχετική εγκύκλιο της Διαχειριστικής Αρχής του ΚΠΣ ή αίτημα της Μονάδας Β.
Τέλος, στο πλαίσιο των ενεργειών προληπτικού ελέγχου, η Μονάδα Γ΄ συμπλήρωσε και επικαιροποίησε με τις πρόσφατες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου τον «Οδηγό Τελικών Δικαιούχων». Το τεύχος αυτό απευθύνεται στους Τελικούς Δικαιούχους(ΤΔ) και περιλαμβάνει οδηγίες για την ορθή εκτέλεση των χρηματοδοτούμενων έργων, περιγράφει και εξηγεί τις υποχρεώσεις των ΤΔ, όσον αφορά στους επιτόπιους ελέγχους και αποσαφηνίζει ορισμένα σημεία του νομικού πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών, που γίνονται αιτία για συνήθεις παρατυπίες και αποκλίσεις που οδηγούν σε δημοσιονομικές διορθώσεις.
| Επιτόπιοι έλεγχοι |
 |
Η επιλογή των έργων προς έλεγχο γίνεται χρησιμοποιώντας μεθοδολογία εντοπισμού των τελικών δικαιούχων που υλοποιούν πολλά έργα ο κάθε ένας, ώστε να πραγματοποιείται ταυτόχρονα έλεγχος του συστήματος και των διαδικασιών, αλλά των μηχανισμών οικονομικής διαχείρισης των σημαντικών τελικών δικαιούχων. Έως σήμερα, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης έχει διενεργήσει συνολικά 48 επιτόπιους ελέγχους εκ των οποίων οι 47 ήταν τακτικοί και ο ένας έκτακτος. Ελέγχθηκαν 12 Πράξεις χρηματοδοτούμενες από το ΕΚΤ και 36 από το ΕΤΠΑ.
Συνολικά έχουν ελεγχθεί 29 Τελικοί Δικαιούχοι, οι οποίοι υλοποιούν 287 Πράξεις με συνολικό προϋπολογισμό 1.232.309.785 €, ήτοι το 41.24% του προϋπολογισμού του Ε.Π.
Σκοπός των επιτόπιων ελέγχων ήταν να διαπιστωθεί η τήρηση των όρων και προϋποθέσεων της ένταξης των έργων στο Ε.Π. «Κοινωνία της Πληροφορίας».
| Παρατυπίες που εντοπίσθηκαν |
 |
Από τους επιτόπιους ελέγχους, που διενήργησε η Μονάδα Ελέγχων (Γ) της ΕΥΔ διαπιστώθηκαν κάποιες παρατυπίες και αποκλίσεις από την Εθνική και την Κοινοτική Νομοθεσία. Οι παρατυπίες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε συστημικές παρατυπίες και σε παρατυπίες που αφορούν στην υλοποίηση των πράξεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες από τις σημαντικότερες:
Α) Συστημικές παρατυπίες
- Ελλείψεις στο σύστημα ελέγχου και πιστοποίησης δαπανών
- Έλλειψη διακριτών αρμοδιοτήτων των οργάνων διοίκησης του φορέα / του έργου.
- Αδυναμίες στη διαδικασία εσωτερικών ελέγχων
- Ελλείψεις στο σύστημα ελέγχου φορέων υλοποίησης έργων κρατικών ενισχύσεων.
- Μη επαρκές σύστημα τεκμηρίωσης, όσον αφορά στις αμοιβές φυσικών προσώπων σε περιπτώσεις υλοποίησης έργων με ίδια μέσα (δι’ αυτεπιστασίας).
- Έλλειψη διακριτών αρμοδιοτήτων των οργάνων διοίκησης του φορέα / του έργου.
- Μη επαρκής στελέχωση φορέα.
- Αδυναμίες στο σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των αγαθών που προμηθεύθηκαν από το φορέα στο πλαίσιο του έργου (ιδιαίτερα όταν το έργο έχει μεγάλη γεωγραφική διασπορά).
Β) Παρατυπίες που αφορούν στην υλοποίηση των πράξεων
- Ελλιπής τήρηση των κανόνων δημοσιότητας τόσο σε ότι αφορά τις διακηρύξεις διαγωνισμών, όσο και σε ότι αφορά στην προβολή του φυσικού αντικειμένου των έργων.
- Αποκλίσεις από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία σε ότι αφορά την διαδικασία επιλογής αναδόχων.
- Μη τήρηση ξεχωριστού τραπεζικού λογαριασμού.
- Μη τήρηση ξεχωριστής λογιστικής κωδικοποίησης.
- Μη κανονικές δαπάνες.
- Δυσχερής διαδρομή ελέγχου δαπανών
- Καθυστερήσεις στην υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου
- Ασάφειες στην περιγραφή του φυσικού αντικειμένου συμβάσεων έργου.
- Παράλειψη υποχρεωτικών διαδικασιών (π.χ. παράλειψη έγκρισης έργου πληροφορικής από την Υπηρεσία Ανάπτυξης Πληροφορικής του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης).
- Απόκλιση του φυσικού αντικειμένου από το περιγραφόμενο στο εγκεκριμένο ΤΔΕ.
- Ελλείψεις στην λειτουργικότητα του φυσικού αντικειμένου.
Για την ευαισθητοποίηση των τελικών δικαιούχων αναφορικά με τις παρατυπίες που εντοπίσθηκαν από τους επιτόπιους ελέγχους, η ΕΥΔ προχώρησε στις παρακάτω ενέργειες:
- Τα ευρήματα κοινοποιήθηκαν στην Αρχή Πληρωμής με σκοπό την θετική συμβολή στην διαμόρφωση της εγκυκλίου εφαρμογής του Εθνικού Συστήματος Δημοσιονομικών Διορθώσεων.
- Στις ημερίδες ενημέρωσης των τελικών δικαιούχων (π.χ. στις ημερίδες ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος επιτάχυνσης «crash») δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στα συγκεκριμένα θέματα.
- Διοργανώθηκαν συσκέψεις με φορείς συντονισμού (π.χ. Υπουργεία) για την ανάδειξη και την αντιμετώπιση τόσο των συγκεκριμένων όσο και των οριζοντίων προβλημάτων που επισημαίνονται στις εκθέσεις ελέγχου.
| Δημοσιονομικές διορθώσεις |
 |
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 Αποφάσεις Δημοσιονομικής Διόρθωσης, ως αποτέλεσμα προγενέστερων ελέγχων, οι οποίες παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα:
|
A/A
|
MIS
|
Έργο – Τελικός Δικαιούχος
|
Ημ/νία έκδοσης
|
Ταμείο
|
Ποσό Δημ/κης Διόρθωσης
|
|
1
|
69763
|
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩ - ΕΘΝ. ΊΔΡ. ΝΕΟΤΗΤΑΣ
|
12/7/2004
|
ΕΤΠΑ
|
60.907,94
|
|
2
|
61088
|
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΈΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ - ΕΔΕΤ 2 - ΕΔΕΤ
|
7/6/2004
|
ΕΤΠΑ
|
9.877,00
|
|
3
|
53531
|
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΙΚΑ ΣΤΟ ΕΥΡΩ - ΙΚΑ
|
12/7/2004
|
ΕΤΠΑ
|
1.039.000,00
|
|
|
Σύνολο ΕΤΠΑ:
|
1.109.784,94
|
|
1
|
60665
|
ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟ ΝΕΤ ΙΙ - ΠΑΝ/ΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
81.580,62
|
|
2
|
62032
|
ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑUΤΗΝΕΤ) -
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
3.064,42
|
|
3
|
62022
|
ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - ΠΑΝ/ΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
1.247,25
|
|
4
|
62026
|
ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ - ΠΑΝ/ΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
|
17/6/2004
|
ΕΚΤ
|
33.888,40
|
|
5
|
62056
|
ΚΙΡΚΗ 2003 (ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔ. ΣΥΣΤΗΜΑ - ΙΤΥ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
7.237,56
|
|
6
|
62057
|
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - EDUNET, ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (ΕΚΠΑ) ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΕΚΠΑ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
34.349,70
|
|
7
|
62058
|
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ EDUNET ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ ΕΑΙΤΥ - ΙΤΥ
|
12/7/2004
|
ΕΚΤ
|
11.358,47
|
|
8
|
62022
|
ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
|
7.2.2005
|
ΕΚΤ
|
110.543,04
|
|
|
|
|
|
Σύνολο ΕΚΤ:
|
283.269,46
|
|
|
|
|
|
Γενικό Σύνολο:
|
1.393.054,40
|
Για τις ως άνω περιπτώσεις εφαρμόστηκε η διαδικασία επιβολής δημοσιονομικών διορθώσεων που προσδιορίζεται μέσω της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με αριθμό 907 (ΦΕΚ/Β/878/2-7-03) και της από 8/4/2004 εγκυκλίου εφαρμογής της.