Αν επιθυμείς νέες υπηρεσίες υγείας, ανήκεις στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Ο χώρος της υγείας αποτελεί έναν από τους πιο ευαίσθητους τομείς παρέμβασης για την Κοινωνία της Πληροφορίας.
Με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας, που επιταχύνουν την αναζήτηση δεδομένων για ασθένειες και ιστορικό παθήσεων, με νέες εφαρμογές διάγνωσης και νέα τεχνολογικά μέσα, η Κοινωνία της Πληροφορίας υποστηρίζει με έμπρακτο τρόπο την πρόβλεψη, διάγνωση και θεραπεία.
Η περιφερειακή συγκρότηση του συστήματος υγείας σε 17 υγειονομικές περιφέρειες προσδιορίζει και την κατανομή σημαντικών έργων στον τομέα των υπηρεσιών υγείας από το Ε.Π. "ΚτΠ" (Μέτρο 2.6 / 27). Συγκεκριμένα, και με την υποστήριξη της Κοινωνίας Πληροφορίας ΑΕ, οι Διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.ΠΕ) της Ελλάδας υλοποιούν έργα που αφορούν:
- Τη διασύνδεση όλων των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας της περιφέρειας με ασφαλή πρόσβαση, ανταλλαγή και ολοκλήρωση της πληροφορίας μεταξύ των διαφορετικών μονάδων παροχής φροντίδας υγείας και ιδιαίτερα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, μέσω ασφαλούς δικτύου που θα δημιουργηθεί για το χώρο της υγείας από το ΣΥΖΕΥΞΙΣ.
- Τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος νοσοκομείου (Hospital Information System – HIS) που θα εγκατασταθεί, θα παραμετροποιηθεί, θα διασυνδεθεί με υφιστάμενες εφαρμογές διαχείρισης ιατρικών πληροφοριών και θα λειτουργήσει στα νοσοκομεία των Δ.Υ.ΠΕ
- Την εγκατάσταση και υλοποίηση συστήματος διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (ERP), το οποίο θα καλύπτει τις διαχειριστικές ανάγκες και τις διαδικασίες των ΔΥΠΕ, των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας (προϋπολογισμοί, κοστολόγηση, αναλυτική & γενική λογιστική, προμήθειες, μισθοδοσία, διαχείριση προσωπικού, λογαριασμοί εισπρακτέοι και πληρωτέοι, πάγια, λογιστήριο, πρωτόκολλο, διαχείριση φαρμακείου, διαχείριση αποθηκών – γραφείο υλικού, διαχείριση βιοϊατρικής τεχνολογίας και λοιπών πόρων, γραφείο κίνησης – διαχείριση κλινών ασθενών, λογιστήριο ασθενών, διαχείριση ραντεβού εξωτερικών και απογευματινών ιατρείων, διαιτολογικό, επείγοντα περιστατικά και εξωτερικά ιατρεία, ιατρικές πράξεις – ηλεκτρονικό παραπεμπτικό κ.λπ.). Οι εφαρμογές που αφορούν τα νοσοκομεία θα καλύπτουν το διοικητικο – οικονομικό υποσύστημα και το υποσύστημα διαχείρισης ασθενών ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος νοσοκομείου. Το ERP θα επικοινωνεί με όλα τα υπόλοιπα υποσυστήματα (ιατρονοσηλευτικό, LIS και ΜIS) των νοσοκομείων και κέντρων υγείας, μέσω διεθνούς πρωτοκόλλου διαλειτουργικότητας, προκειμένου να επιτευχθεί η ολοκλήρωσή τους σε ενιαίο πληροφοριακό σύστημα φορέα υγείας. Το ERP σύστημα θα είναι ανοικτής αρχιτεκτονικής και θα παρέχει πλήρη κάλυψη στη διαχείριση της καθημερινής εργασίας των εργαζομένων, πληροφόρηση και στατιστικά προς το επιστημονικό προσωπικό και τη διοίκηση, μεγάλο επίπεδο ασφάλειας σε επίπεδο δεδομένων και προσωπικού.
- Την υλοποίηση και λειτουργία περιφερειακού κέντρου δεδομένων (Data centers) στις Δ.Υ.ΠΕ
- Την κατάρτιση των επαγγελματιών υγείας (ιατρο-νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό) σε όλες τις εφαρμογές και στις νέες μεθόδους εργασίας, βάσει των πληροφορικών συστημάτων σε επίπεδο κλινικής και μονάδας υπηρεσιών υγείας.
Τα έργα αποσκοπούν στη συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη και τον επαγγελματία, αλλά και στην αναβάθμιση των διαδικασιών διαχείρισης των πόρων του ΕΣΥ:
- Οικονομική διαχείριση των Δ.Υ.ΠΕ και προμήθεια υπηρεσιών και αγαθών.
- Εισαγωγή ασθενών για νοσηλεία.
- Δημιουργία ηλεκτρονικού παραπεμπτικού.
- Δημιουργία ατομικών συνταγολογίων ανά ασθενή.
- Διαδικασία παραπομπής ασθενή για νοσηλεία.
- Διαδικασία εξιτηρίου ενός ασθενή.
- Εξυπηρέτηση ασθενών στα εξωτερικά και απογευματινά ιατρεία.
- Εξυπηρέτηση επειγόντων περιστατικών.
- Ραντεβού και αιτήσεις.
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα από την επιτυχή υλοποίηση των έργων, μεταξύ άλλων είναι:
- Συγκρότηση ολοκληρωμένων συστημάτων υγείας σε επίπεδο περιφέρειας.
- Ανάδειξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και της δημόσιας υγείας σε βασικά στοιχεία του συστήματος υγείας.
- Διοικητικό-οικονομική παρακολούθηση των μονάδων υγείας και της κεντρικής υπηρεσίας των διοικήσεων υγειονομικής περιφέρειας της Ελλάδας.
- Πληροφοριακή οργάνωση που προβλέπεται να αποτελέσει το κέντρο επικοινωνίας του πολίτη με τους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας.
- Ορθολογική κατανομή και αποτελεσματική διαχείριση των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων του συστήματος υγείας.
- Μείωση του λειτουργικού κόστους των μονάδων υγείας.
- Υποστήριξη των λειτουργιών των κέντρων υγείας ως αυτόνομων διοικητικών μονάδων.
- Βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας.
- Εκτίμηση των αναγκών υγείας του πληθυσμού και πρόταση μέτρων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους.
- Αξιόπιστη εξαγωγή διαγνώσεων - αποφάσεων.
- Μείωση του μέσου χρόνου αναμονής των ασθενών.
- Μείωση των άσκοπων εξετάσεων.
- Καλύτερη οργάνωση των νοσηλευτικών ιδρυμάτων.
- Αύξηση της παραγωγικότητας.
- Προσδιορισμός του κόστους περίθαλψης μέσω της παρακολούθησης των κέντρων κόστους.
- Ανάπτυξη βάσης για τη δημιουργία ολοκληρωμένου φακέλου υγείας ασθενούς.
- Καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Τέλος, ωφελούμενοι από τα έργα αυτά είναι:
- Οι ιατροί και το λοιπό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας των διοικήσεων υγειονομικής περιφέρειας της Ελλάδας, με την υποστήριξη στην καθημερινή τους εργασία (εξετάσεις, διαγνώσεις κ.λπ.).
- Οι υπηρεσίες διοικήσεων υγειονομικής περιφέρειας της Ελλάδας, καθώς θα είναι σε θέση να υλοποιούν τους σχεδιασμούς της υγειονομικής περιφέρειας, βασιζόμενοι σε πραγματικά και επίκαιρα στοιχεία, όπως στοιχεία σχετικά με τη βελτίωση επιπέδου υγείας πληθυσμού, το σύνολο δεικτών θνησιμότητας για διάφορες ομάδες πληθυσμού, δείκτες όσον αφορά, για παράδειγμα, εξάρσεις επιδημιών... Με τον τρόπο αυτό ωφελούμενοι θα είναι πάλι οι πολίτες, οι οποίοι θα καρπωθούν τα οφέλη της αναδιοργάνωσης του συστήματος και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθώς θα μπορεί να διαθέτει επίκαιρα στοιχεία που αφορούν τη δημόσια υγεία και την παροχή υπηρεσιών ιατρικής περίθαλψης.
- Οι πολίτες, με την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας (μείωση χρόνου παραλαβής αποτελεσμάτων ιατρικών εξετάσεων, δημιουργία βασικού ιατρικού ιστορικού, ρεαλιστικοί χρόνοι αναμονής για ραντεβού εξετάσεων), την υλοποίηση καναλιών άμεσης επικοινωνίας μεταξύ των υπηρεσιών των μονάδων υγείας και των πολιτών (ενιαίος αριθμός κλήσης για ιατρικά ραντεβού, χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), τη μείωση των χρόνων εξυπηρέτησης από το σύστημα υγείας (έλεγχος λίστας αναμονής, μείωση χρόνου εξυπηρέτησης στα εξωτερικά ιατρεία) και την αντιμετώπιση της διοικητικής αδράνειας.
Τα έργα υλοποιούνται μέσα από ενέργειες όπως:
- Υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου υποστήριξης.
- Ενεργή συμμετοχή στο σχεδιασμό, ανάπτυξη και λειτουργία των έργων επαγγελματιών υγείας από κάθε Δ.Υ.ΠΕ (ομάδες εργασίας).
- Υπηρεσίες ενεργής υποστήριξης ομάδων χρηστών του ΔΥΠΕ στη διαχείριση του ΠΚΔ, στα πληροφοριακά συστήματα και τις υπηρεσίες που καλύπτονται από όλες τις εφαρμογές που θα υλοποιηθούν σε μονάδες υγείας και στη κεντρική υπηρεσία της Δ.Υ.ΠΕ, καθώς και στις νέες διαδικασίες που πιθανόν θα υπάρξουν και θα διέπουν τη λειτουργία των μονάδων υγείας
- Μετάπτωση ή εισαγωγή δεδομένων σε όλα τα υποσυστήματα.
- Διασφάλιση της ποιότητας των εγκαταστάσεων του συστήματος.
- Προμήθεια και παραχώρηση των απαιτούμενων αδειών χρήσης βάσης δεδομένων.
- Προμήθεια υπηρεσιών υποστήριξης για την ομαλή λειτουργία του συστήματος.
- Διασύνδεση των υφιστάμενων εφαρμογών που λειτουργούν.
Προϋπολογισμός έργων Δ.Υ.ΠΕ: 70 εκατ. €
Το Ε.Π. "ΚτΠ" συγχρηματοδοτεί μελέτη με στόχο τον προσδιορισμό του πλέον ενδεδειγμένου συστήματος αξιολόγησης των αναπηριών στη χώρα μας και το σχεδιασμό του πληροφοριακού συστήματος που θα εξυπηρετήσει τη διαδικασία της βαθμολόγησης – υπολογισμού του βαθμού λειτουργικότητας του αναπήρου και εν τέλει της διαχείρισης του ψηφιακού προνοιακού φακέλου λειτουργικότητας, που θα φιλοξενηθεί στη διαδικτυακή πύλη του υπουργείου Υγείας και το οποίο θα στοιχειοθετήσει τον «πυρήνα – φάκελο» της κάρτας λειτουργικότητας.
Η μελέτη υλοποιείται από διεπιστημονική ομάδα, υπό τη διοίκηση και εποπτεία του Εθνικού Εθνικού Συμβουλίου Κοινωνικής Φροντίδας και με ευρεία διάχυση των αποτελεσμάτων και ανταλλαγή απόψεων, σε ειδικές εκδηλώσεις, με τους ενδιαφερομένους.
Προϋπολογισμός 316.146,00€
Επίσης, ως αποτέλεσμα της μελέτης, συγχρηματοδοτείται έργο για την ανάπτυξη του πληροφορικού συστήματος ταξινόμησης και αξιολόγησης αναπηριών για τη χορήγηση της κάρτας λειτουργικότητας σε όλη την επικράτεια. Το σύστημα θα διαχειρίζεται τονβαθμό λειτουργικότητας των αξιολογούμενων αναπήρων, με βάση τα ευρήματα από ειδικευμένο αξιολογητή βάσει πρωτοκόλλων. Το συνολικό σύστημα στηρίζεται σε ώριμες και ανοικτές τεχνολογίες, ώστε να διαλειτουργεί με τα συστήματα των φορέων εξυπηρέτησης των ατόμων με αναπηρία που δικαιούνται παροχές υπηρεσιών, με χρήση της κάρτας που θα τους χορηγείται. Με αφορμή το έργο, θα εξεταστεί η σύναψη διμερών συμφωνιών συνεργασίας για την αυτόματη ανταλλαγή δεδομένων και χρήση του συστήματος από φορείς όπως ασφαλιστικά ταμεία, τα ΕΛΤΑ, τα ΚΕΠ.
Προϋπολογισμός 289.100,00€
Υποστήριξη οπτικά μειονεκτούντων ατόμων μέσω εφαρμογών τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως και Αποκατάστασης Τυφλών
Το έργο δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για την πρόσβαση και ενημέρωση οπτικά μειονεκτούντων ατόμων και των επαγγελματικών ομάδων που απασχολούνται με αυτά στις διαθέσιμες χρηστικές τεχνολογίες πληροφορικής. Μέσω των «Τεχνολογικών Βοηθημάτων Πληροφορικής & Τεχνολογιών» ενισχύεται η δυνατότητα πρόσβασης και διαχείρισης της πληροφορίας που ενδιαφέρει το άτομο, στο κοινωνικό και επαγγελματικό του επίπεδο, με συνέπεια την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, της κοινωνικότητάς του και την ένταξή του στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
Προϋπολογισμός € 427.986,00
Σύστημα καταγραφής και μηχανογραφικής υποστήριξης του Συντονιστικού Εθνικού Κέντρου Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας
Το έργο αποσκοπεί στη βελτίωση της επιχειρησιακής ικανότητας του Συντονιστικού Εθνικού Κέντρου Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας, μέσα από την επέκταση του υπάρχοντος εξοπλισμού ΤΠΕ και την παραγωγή, εγκατάσταση και λειτουργία ενός σύγχρονου κέντρου διαχείρισης των περιστατικών.
Προϋπολογισμός €186.794,00.